Román Golem (1915) je asi nejznámějším a podle
mnohých i nejlepším dílem Gustava Meyrinka. Děj se odehrává v pražském
židovském ghettu těsně před jeho sanací, román je propleten mnoha
(kabalistickými) symboly i odkazy na pražské legendy a mnohdy není
zřejmé, co je skutečnost a co sen, které zážitky jsou reálné a které
symbolické. Kniha byla napsána před nástupem surrealismu ale myslím, že
se do něj může směle zařadit. A při čtení jsem měl podobný pocit jako
při sledování Lynchových filmů
Úvod tvoří nesouvislé vzpomínky vypravěče, mistra
Pernatha. Tomu se postupně vybavují útržky vzpomínek na minulost, na
začátku příběhu jako by byla jeho paměť prázdná. Podobně útržkovité jsou
i jeho zážitky, v nichž poznáváme pražské židovské ghetto a jeho
pitoreskní postavičky. Patří mezi ně vetešník od naproti, podle studenta
Charouska milionář, jemuž patří třetina židovského města. Charousek
dále vypráví podivnou historku o podvodném lékaři, údajném vetešníkovu
synu, jehož odhalil a dohnal k sebevraždě doktor Savioli. Šedou eminencí
však byl podle svého líčení sám Charousek, jehož sžírá absolutní
nenávist vůči vetešníkovi.