Na druhý ročník brněnského Henry Lee Festu jsem se vydal kvůli jediné kapele, kterou byl MCH Band Mikoláše Chadimy. Jeho kniha Alternativa
formovala před dvaceti lety můj náhled na hudební tvorbu a přístup
k ní. Později jsem se žánrově posunul někam úplně jinam (takže scénu
představovanou festivalem neznám a končím někde u Nicka Cavea, Einsturzende Neubauten a Sonic Youth
a to vše do roku 2000, Plastiky, Velvety a Chadimu nepočítaje), přesto
Chadimovy myšlenky a přístup beru pořád za své. Ale nebyla to jen jeho
kniha, i hudební tvorba MCH Bandu a Extempore mě významně ovlivnila a proto je s podivem, že jsem dosud MCH Band neviděl na živo.
Na festival jsem šel sice primárně na MCH Band,
chtěl jsem však vidět i Velvet Undergound Revival a V.Mišíka. Proto mě
potěšilo, že tyto tři kapely hrají po sobě a dokonce hned na začátku.
Jenže v den konání jsem se dozvěděl, že Velvet Underground Revival kvůli
nemoci nevystoupí, což mé odhodlání k účasti nahlodalo ale nakonec jsem
vyrazil a rozhodně nelituji.
Festival se konal v úžasném industriálním prostředí
opuštěné továrny, které dalo vzpomenout na atmosféru legendární Staré
slévárny resp. Šedé litiny. Prostor nabízel dvě pódia a několik výčepů;
pár lidem se zdálo draho, ale pivo (Rychtář) za 33,- mi přijde jako dnes
už standardní cena. Další stánky nabízely klobásky, hamburgery nebo
česnečku a minestrone, prostě vše bylo připraveno tak, aby návštěvníci
mohli vydržet do pěti do rána.
Do areálu jsem dorazil během vystoupení V.Mišíka
a vlastně nevím, co k tomuto rockovému a bluesovému bardovi dodat. Doma
ho neposlouchám, ale na živo je to pořád poctivá a opravdová hudba,
která se příjemně poslouchá.
Po skončení Mišíka se přesouvám na druhou
stage, kde vystupovali My Dead Cat. Zde mě zaujal energický
zpěvák i předváděný hardcore evokující rané projekty Lydie Lunch z 80.
let kombinovaný se silně melodickými, až trojhlasými refrény.
Na hlavním pódiu následoval MCH Band. Jak
jsem již uváděl, dlouho jsem váhal, zda jít či nejít. Říkal jsem si
totiž, kdoví, jaký je aktuální repertoár a tiše doufal, že zahrají aspoň
něco z geniální desky "Es reut mich f..." Takže mě velmi příjemně
překvapilo, že tato deska zazněla skoro celá! Došlo na skladby "Konečně
večer", "Es gibt nur einige", "Biester", hodně povedená byla "Gibt
Acht!!!" ze stejnojmeného alba, následoval "Tag Um Tag", "Sie achzende
Puppe", "Wer heimgeht tut gut" a "Die Welt ist voll Gute". Skvělým
přídavkem byla "Ale to nic, to přejde" z projektu Průhlední lidé.
Koncert nabídl temné melodie a náladu, kterou by
mohla závidět leckterá doomová kapela. K tomu apokalyptické tóny
dechových nástrojů, dlouhé (až minimalistické) plochy a (útržkovité)
německé texty. Tím, že vystoupení těžilo z desky "Es reut mich f..."
jsem byl nadšen, teď s odstupem si říkám, že klidně mohlo zaznít víc
věcí z Průhledných lidí, něco z dalšího projektu Pseudemokritos, něco
z Krokodlaka nebo industriální "...nejlépe poznáš přítele..." - jak
dlouho že člověku vydrží spokojenost?
Po MCH Bandu mě bohužel další povinnosti volají
k odchodu, ale po tom úžasném zážitku se těžko odchází, takže se ještě
mrknu na druhou stage, kde řádí Boy - punk core úderka, nesmírně
energická a živelná. Je vidět, že oč je hlavní scéna klidnější, o to je
ta druhá divočejší. Boy nabídli skvělou energii a nářez, ale s poslední
skladbou odcházím potemnělým areálem brněnské Zbrojovky, byť by ještě
určitě bylo co poslouchat. I tak si myslím, že o koncertu roku mám
jasno.
Po dlouhé době jsem byl na nemetalové akci a všechny
čtyři kapely (Vladimír Mišík + ETC Band, My Dead Cat, Mikoláš Chadima +
MCH Band, Boy) se mi hodně líbily. Na těch metalových akcích je to spíš
naopak - jedna kapela je dobrá, druhou si ze zájmu poslechnu a zbytek
mě ani nezaujme...