Plný název tohoto CD je "Půlnoc with Elliot Sharp
and Gary Lucas Live In New York" a obsahuje záznam vystoupení
z 25.4.1989. Sleevnote k CD napsal J.Riedel, booklet obsahuje pár
černobílých fotek i texty a celkově se mi jeho zpracování líbí.
Tehdejší sestavu Půlnoci tvořili zpěvačka Michaela Němcová, ex-Plastici Mejla Hlavsa, J. Janíček a J. Kabeš, v té době již delší dobu v kapele působící T. Schilla, K. Jančák a tehdy ještě bubeník Petr Kumandžas - později crossoverový Jolly Joker And The Plastic Beatles Of The Universe. Hosty vystoupení byli saxofonista Elliot Sharp, kytarista Gary Lucas a skladbu The Tyger zazpíval P.Zajíček.
Hudebně tvorba navazuje na pozdní plastiky a jde o mix undergroundu
a temného popu osmdesátých let, o stylovém zařazení nejlíp vypovídá to,
že cover od The Velvet Undergound, kultovní All Tomorrows Parties bezešvě zapadá do zbytku nahrávky.
Zaznamenané skladby, namátkou Podivná, Nikde, nikdo, Kanárek, Je to nebezpečný, The Tyger a Magické noci,
jsou notoricky známé, ať už z debutu nebo dalších živých i studiových
nahrávek, takže tohle CD je spíše pro fanoušky. Pro ty jsou zajímavý
hostující hudebníci i fakt, že jde o záznam z New Yorku, i když je mi
pořád divné, jak mohli ex-Plastici hrát ještě před revolucí v USA a to
dokonce na tour dvanácti koncertů.
Od začátku koncertu se pohybujeme v potemnělém
a posmutnělém undergroundu, rytmika je repetativní až hypnotická, bicí
jsou místy perkusní. Objevují se improvizace, vyhrávky, nervní i lehce
industriální zvuky, které navazují na experimentálního a novátorského
ducha PPU a příjemně kontrastují s éterickou a líbivou zpěvačkou, kterou
doplňuje Mejla, jehož zpěv přináší další, rock'n'rollový rozměr a je
jen škoda, že je jeho zpěv dosti utopený.
Hypnotické tempo je místy zdlouhavé, viz třeba Kanárek nebo Píseň pro Nico, i když na živo to mohlo být díky hostům zajímavé. Nostalgií na mě dýchnul podivně křehký Dopis, což byla asi první věc, kterou jsem kdy od Půlnoci slyšel, ještě na splitu s Garáží. Oživení přináší svižnější Je to nebezpečný s expresivním Mejlovým zpěvem, The Tyger,
charismaticky zazpívaný P. Zajíčkem je sice fajn ale oblibu téhle
skladby u skupiny jsem nepochopil. Koncert v průběhu docela graduje, viz
i třeba razantní závěrečná New York.
Reakce publika je spíše vlažná, malý potlesk ocení All Tomorrows Parties a větší povyk je na začátku Magických nocí, snad kvůli tomu, že jde o přídavek. Takže bych toto turné nehodnotil jako bůhvíjaký úspěch.
Zvuk nahrávky mohl být masivnější, zní trochu dřevně
a lehce industriálně. Díky hostům je nahrávka zajímavá, svěží a lehce
experimentální, ze skladeb je však cítit i Mejlova melodika a hitovost.
Zpěvačka je sice dobrá a k Půlnoci patří, ale Mejla je Mejla.
Celkově hodnotím toto CD docela dobře.
Žádné komentáře:
Okomentovat