Tento film z roku 1944 byl posledním českým filmem Adiny Mandlové, hlavní role v něm však patří O.Novému a hlavně H.Vítové.
Helenka (H.Vítová) žije s Petrem na předměstí, mají
dva roky po svatbě a zatímco se Petr snaží, aby Helenka měla pěkný
a spokojený život, pro ni znamenají ty dva roky přes 700 snídaní, obědů
a večeří, tři sta nákupů atd. Zkrátka ji manželství nenaplňuje, snad
i proto, že se nudí; jediné povyražení představuje sobota. Helenka
zkrátka touží po větší zábavě, romantice a spontánnosti. Když odjede
Petr pracovně na Moravu, pomáhá Helenka bratrovi Jiřímu v jeho
květinářství; Jiří a Petr jsou nejlepší kamarádi. V květinářství si ji
všimne záletný ředitel Richard Herbert (O.Nový) a začne ji "oblbovat".
To je přesně to, po čem Helenka touží, snadno mu podlehne a přestěhuje
se do jeho bytu. Jenže Richard je ženatý s Luisou (A.Mandlová), které se
všemožně vyhýbá - snad kvůli žaludečnímu čaji nebo co to pije za
svinstvo.
Richard tedy přechází z bytu do bytu a lavíruje mezi
Luisou a Helenkou. Ta odchází od Petra, který je stále na Moravě, aniž
mu cokoliv řekne a vše nechává na Jiřím, který se snaží pomáhat jak
sestře tak kamarádovi - a přitom ví, že tento románek neskončí dobře.
Jednou v sobotu vyrazí Helena s Jiřím do baru, kde potká Richarda
a Helenka teprve nyní pochopí celou pravdu. Navíc se k ní hlásí Karla
(Jiřina Štěpničková), jako ta, co byla u Richarda před ní. Karla u sebe
Helenku ubytuje, ženy spojuje jejich osud, a společně s Luisou vymyslí
jakousi divnou pomstu, kdy se Karla s Luisou prohodí a Richard okusí
vlastní zbraně, což ho má vyléčit, ale jak ukazuje závěrečná scéna, tak
ne moc úspěšně. V závěru se ještě seznámí Karla s Jiřím a Helenka se
vrací k Petrovi.
Film provází lehké úvahy o životě na téma co znamená
žít a co od života čekat. Není to žádná hluboká filosofie, ale mnoho
lidí se nedostane ani na tuto úroveň a tak má smysl si připomenout, že
život není jen snídaně, oběd, večeře a plánovaná zábava v sobotu. Na
druhou stranu život není ani nezávazné flirtování, film tak ukazuje
hloubku života v souvislostech, přitom bez zbytečného patosu a lidsky -
celkový dojem z filmu je civilní a reálný. Oko diváka potěší trojice
hereček - H.Vítová je opravdu dobrá, překvapila me i roztomilá
J.Štěpničková.
Mnoho lidí chápe "Sobotu" skoro jako dalšího
"Kristiána" ale podle mě je to přesně naopak. Zde je ukázka nevěry
a lhaní z té špatné stránky, nejde o žádné romantické flirtování ale
o účelové lhaní. Helenka se zlomí až ve chvíli, když vidí, že její dárek
- hodinky (pro ni asi vrchol luxusu, ale i kdyby ne, tak je to dárek od
ní) dal Richard sluhovi, což ji urazilo více než to, že má manželku -
aspoň takhle jsem tuto scénu a film pochopil já. Kristian taky není
lidsky úplně stoprocentní, ale zůstává pábitelem, romantickým hrdinou
jedné noci, kdežto Richard je slizký svůdce, který recituje arabské
verše a vydává je za vlastní vyznání. Kristian sám jakoby neví co chce,
je v něm jistá bezradnost, kdežto Richard velmi přesně ví, co chce,
(nejen) Helenka je pro něj pouhá hračka, i když tentokrát to samozřejmě
myslí vážně a je to jiné než dříve.
Dojemná je i scéna ve které si Petr vede Helenku
znovu domů, je v ní něco symbolického pro nový začátek, restart. Jinak
tam Petr jen tak sedí a kouká, je tak trochu trouba, který nepochopil,
proč Helenka odešla. Chce sice její štěstí, ale neví, co jako žena
potřebuje. A Helenka se vrací, protože se spálila, ne proto, že by se
Petr poučil.
Žádné komentáře:
Okomentovat