Jako další model jsem zvolil něco úplně jiného než
dosud, totiž vyprošťovací jeřáb v kameo české armády (nebo ČSLA?), který
se dá vzdáleně zařadit do série bojové techniky. Pro stavbu jsem zvolil
dnes již vyprodaný, ale na Aukru snadno sehnatelný, model od PMHT.
Podobnou předlohu zpracoval i Ripper, i tento model vlastním ale zatím
si na něj netroufám a po čerstvých zkušenostech si myslím, že si na
Rippera ještě dlouho netroufnu...
Model od PMHT je samozřejmě mnohem detailnější než
ty z ABC ale podle fotek by se dalo na realističnosti ještě zapracovat,
osobně jsem byl ale rád, že jsem model vůbec dokončil, takže na nějaká
vylepšení nebyl prostor. Model má rozsah 7 stran A4, dvě strany zabírají
návodové kresby a jednu návod, který je pojat ve stylu seznamu dílů,
které je potřeba slepit, tzn. slepte díly 1,2,3,4,5,6,7,8, pak
9,10,11,12 atd., nějaké upřesňující detaily by se občas hodily. K modelu
jsem zakoupil i (zřejmě neoficiální) desény, ty jsou však o dva
milimetry užší a v setu jich je pět, což je na šest (resp. sedm) kol
docela divný počet. Papír vystřihovánky je trošku tužší ale tvaruje se
dobře a není potřeba nic podlepovat, takže člověk začne stavbu lepením
a ne nudným podlepováním a čekáním.
Podvozek a rám se staví celkem dobře, rozhoduji se
pro variantu s nekyvnými nápravami, resp. navlékám jednotlivé celky na
špejle a zatím nelepím na pevno - k tomu se chystám až po sestavení
celého podvozku. Po sestavení rámu pokračuji závěsy kol a paralelně
lepím kola a motor. Kola podlepuji kartonem a pokouším se o podobnou
konstrukci, která se mi osvědčila u Ferrari 2008, kde byla situace
jednodušší o pálené disky. Ty mnou vyřezávané jsou lehce zdeformované,
takže to nakonec tak různě prasím a hotová kola vypadají divně - ona už
ta textura je zvláštní a užší desény tomu nepřidají. Původně jsem chtěl
mít zatáčecí přední kola ale tyč, která má zajišťovat stejné natočení
kol, mi vyšla asi o milimetr kratší, takže mi nepasuje na špendlíky
a tak nakonec lepím kola napevno.
Následuje nárazník, stupačky a kryt motoru, jeho
osazení mě děsí, protože mi připadá, že je moc vpředu - špejle spojující
motoru s převodovkou(?) by měla být delší asi o tři milimetry.
Pokračuji drobotinou pod kabinou jako je nárazník, blatníky a držák
rezervy, z návodu mi není jasné, kdy to přilepit k rámu, jestli hned
nebo až později, takže zatím nelepím. Jedním z důvodů je i to, že na
rámu chybí označení, kam jednotlivé díly patří, takže čekám, až jak to
bude pasovat.
Následuje interiér kabiny, kde zase nevím, kam
nalepit volant. Po vyřezání oken jsou sloupky dosti tenké a tak
přemýšlím, jak kabinu slepit - na zasouvání interiéru moc nevěřím a tak
postupuji po kouscích - nejdříve boky kabiny i s vnitřní obšívkou, pak
přední sklo, zafixování stropem, zadní část a spojení celé kabiny.
Nakonec to šlo lépe než jsem čekal i když výsledek není 100%. Na
zasklení totiž používám fólii od Migase lepenou Herkulesem, což není
ideální kombince, ale účel je splněn celkem dobře.
Následuje sání, výfuk a komín, kde opět nevím, jak
má patřit a nakonec to nechávám až na konec stavby. Z návodu se správné
umístění absolutně nedá pochopit a pomohly mi až fotky hotových modelů,
které jsem našel příliš pozdě, takže to mám stejně blbě. Z návodu jsem
nepochopil, kdy přilepit kabinu k podvozku, tak ji lepím teď a divím se,
kdy se vlastně mají dokončit blatníky - po chvíli studování návodu
zjišťuji, že jsou popsány u kabiny bez interiéru, takže je potřeba
skákat v návodu tam a zpátky.
Po kabině pokračuji nástavbou, ta je celkem bez
problémů i když instrukce typu "zbylé mlhovky rozmístěte libovolně" mi
připadají divné. Po dokončení plošiny ji lepím k rámu, což se mi
napoprvé nepovedlo a celá konstrukce tím utrpěla na pevnosti - plošina
je jediná část modelu, jež by zasloužila podlepení. Po nalepení plošiny
jsem zjistil, že osy předních kol nejsou tak pevná, jak by měla být,
takže výsledek je takový pokroucený a nesedící, takže následovalo
zklamání a roztrpčení spojené s úvahami o tom, že to vzdám...
Přesto pokračuji výložníkem. Jeho kruhová plotna se
má lepit na tupo, přitom nese celou váhu, což se mi moc nezdá a raději
ji podlepuji 5mm kartonem. Píst se mi nepodařil úplně kulatý, ani jeho
napojení nebylo z kreseb úplně jasné a k tomu jsem to slepil nejdřív
špatně. Budka s interiérem byla tak na hraně, protože se mi postupně
skoro celá rozlepila, za což ale mohla moje zbrklost. Nakonec jsem ji
dal dohromady a pokračuji rameny jeřábu, což mě bavilo do doby, než jsem
zjistil, že je mám zkroucené. Ale nakonec jsem to dotáhl, i když tam
chybí pár detailů (lana a jejich vedení). Opět jsem totiž nepochopil,
jak mají být ty dva konce nasazené a kudy má vést lano. Celý jeřáb
nakonec nenechávám otočný ale lepím ho napevno, protože se mi
převažoval.
Takže výsledek je takový rozpačitý a myslím si, že
ne všechny problémy jsou moje chyba - návod jako seznam dílů ke slepení,
nepřesnosti, nejasné kresby, to vše se na stavbě podepíše. Celkový
dojem z vystřihovánky je takový neurčitý dojem nedodělku ale na druhou
stranu mě stavba bavila a výsledný členitý model se mi líbí.
Žádné komentáře:
Okomentovat